Meny

Fotografins historia

Modern fotografi

Den modernaste av modern fotografi kan fortfarande sammanfattas under rubrikerna Abstraktion, Fantasi och Dokumentärfoto. hur framtidens fotohistoria blir vet vi inte, men vad som är säkert är att ni, blivande fotografer, är med och gör den!

Abstraktion

Efter andra världskriget då allt var sönderbombat och förstört växte en abstrakt fotokonst fram. Fotograferna letade efter detaljer, former, tecken som visade det förfallna samhället. Aaron Siskind gjorde "New York 2" 1951 som ser ut som chifferliknande figurer.

Siskind: New York 2, 1951

Siskind: New York 2, 1951

Fantasi

På 1950-talet utvecklades fantasin inom fotografien. Fotograferna använde speciella objektiv och filter för att få fram fantasieggande effekter. Idag använder man sig mest av olika trycktekniker för att få fram spännande effekter.

Joanne Leonard använder sig av fantasifotografin i "Romantiken är dödligt farlig" från 1972 där hotfullheten är på väg in genom fönstret, enligt biografin en grym våldtäktsman.

Leonard: Romanticism is ultimately fatal, 1972

Leonard: Romanticism is ultimately fatal, 1972

Dokumentärfotografi

Dokumentärfotografin fortsätter att spela en viktig roll för att skildra sociala misärer.

En av de främsta fotojournalisterna i modern tid var W. Eugene Smith som skildrade människors liv med en "genomtänkt passion" som han själv sa. "Tomoko i sitt bad" från 1972 visar ett kvicksilverförgiftat barn i Japan och hennes mamma. Den visar också den stora ömheten mellan mor och barn.

W. E. Smith: Tomoko Uemura in Her Bath, 1971

W. E. Smith: Tomoko Uemura in Her Bath, 1971

Robert Frank utvecklade "straight photography" i USA. Han gav ut en bok om sin resa på den amerikanska landsbygden 1955-56 och visar upp bilder av ett kalt, sterilt och glädjelöst Amerika.

Frank: Santa Fe, New Mexico, ur

Frank: Santa Fe, New Mexico, ur "The Americans", 1955-56

David Hockney får avsluta sammanställningen av fotografins historia med sitt fotografiska collage. l "Gregory betraktar snön som faller, Kyoto, februari 1983" försökte han visa upp kompisens upplevelse av det stilla landskapet utanför. Han ville tydliggöra de olika bildsekvenser vi ser och sammanställer i hjärnan till en situation. Hockney fortsätter att inspirera fotografer idag med sin laborerande, undersökande metod.

Hockney: Gregory Watching the Snow Fall, Kyoto, Feb 21st 1983

Hockney: Gregory Watching the Snow Fall, Kyoto, Feb 21st 1983

Förhistoria | 1800-talet | 1900-talet | Modern fotografi