Emils Saab sida

Alla Saabs modeller genom tiderna.

Saab 92

Efter andra världskriget tog slut så gapade många av Saabs fabriker tomma, då dem hade producerat flygplan under kriget. Efter några år började Saab istället att bygga bilar i sina flygplans fabriker. Deras första bil Saab 92 började produceras 1949.

Saab 93

Saab 93 var en vidare utveckling av Saab 92 som tillverkades mellan åren 1956-1960. Den hade dessutom en ny starkare motor på 33hk, fronten ändrades dessutom från fronten på 92an.

Saab Sonett

Saab sonett var ett försök från Saab att tillverka en sportbil. Bilen byggdes av lättmetall och en kaross av glasfiber. Motorn va den samma som på Saab 93 fast upptrimmad. Försöket leddde ingevart och som ett resultat av det tillverkades bara sex bilar.

Saab 95

Saab 95 producerades mellan åren 1959-1978 och var en kombivariant av Saab 93 och kom att utvecklas till sidan av först Saab 93 och sedan Saab 96. Saab 95 fanns med två motorer, antingen en tvåtaktsmotor eller senare en v4 motor från ford. Den hade plats för sju personer.

Saab 96

Saab 96 var en vidareutveckling av Saab 93, fast med en större motor och ett mer modernt utseende i form av en ny front och en ny motor. Saab 96 producerades mellan åren 1960-1980. Saab 96 producerades vid sidan av Saab 99 även då att Saab 99 var en betydligt modernare bil än Saab 96.

Saab sonett II

Under 60-talet ville Saab göra ett nytt försök med sin äldre misslyckade sportbil Saab Sonett 1, då coupé istället för en cab. Resultatet blev Saab Sonett 2, med ett helt ny remake över Sonett 1. Sonett 2 var först utrustad med en trimmad variant av tvåtaktsmotorn som satt i Saab 96. Senare kom den att ha en v4 motor.

Saab sonett III

Saab ändrade Saab sonett så pass mycket 1970 att man bestämde att benämna den som en helt egen bil, och denna bil blev Saab sonett 3 och hade en ny front och akter, endast mittenpartiet lämnades orört ifrån Saab sonett 2. Bilen byggdes endas i fyra år mellan 1970 till 1974.

Saab 99

Utvecklingen på Saab 99 började 1965 då ledningen på Saab ville ha en modernare och större Saab-modell. Den första prototypen såg ut som en förvrängd Saab 96. Däremot blev den färdigställda bilen en helt ny bil som lade grunden för dem flesta Saab som kom under 80-talet och 90-talet. En annan nyhet som Saab indroducerade med 99an var startnyckeln placerad vid handbromsen, detta kom sedan att bli ett signum för Saab. Saab 99 blev även en a de första serie-producerade bilar som hade en turbo.

Saab 900

Saab 900 Cab

Saab 9000

Saab 9-5

Saab 9-3

Saab 9-7x

Saab 9-2x